هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

کاهش تشکیل سنگ کلیه با مصرف روزانه قهوه

blank

blank

بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در مجله بیماری‌های کلیوی بنیاد ملی کلیه ایالات متحده (NKF) منتشر شده است، مصرف روزانه قهوه ممکن است به طور قابل توجهی تشکیل سنگ کلیه را کاهش دهد. سوزانا سی. لارسون، یکی از محققان این مطالعه از موسسه کارولینسکا در استکهلم، سوئد، نوشت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که برای مثال، مصرف یک فنجان در روز به 1.5 فنجان در روز، خطر ابتلا به سنگ کلیه را تا 40 درصد کاهش می‌دهد.  یافته های ما قویاً نشان می دهد که مصرف منظم قهوه، خطر تشکیل سنگ کلیه را کاهش می دهد.

این مطالعه شامل داده‌های بیش از نیم میلیون شرکت‌کننده مبتلا به سنگ کلیه از دو پایگاه‌های  بزرگ اطلاعاتی زیست‌پزشکی جهان، یعنی UK Biobank و مطالعه FinnGen بود.

در حالی که مطالعات گذشته مصرف همیشگی قهوه و کافئین را با بروز کمتر ابتلا به سنگ کلیه مرتبط می‌دانستند، این مطالعه انواع ژنتیکی را در یک روند تصادفی با یک استراتژی طراحی شده برای ایجاد ارتباط واضح‌تر بین مصرف و تشکیل سنگ کلیه مورد بررسی قرار داد.

کری ویلیس، مدیر علمی بنیاد ملی کلیه درباره نتایج حاصل از این مطالعه گفت: در طراحی زیبای این مطالعه که برروی گونه های ژنتیکی مرتبط با مصرف بیشتر قهوه و کافئین انجام شده است،  براساس شواهد بدست آمده قهوه و کافئین می توانند از بروز سنگ کلیه جلوگیری کنند. با توجه به شیوع روزافزون سنگ کلیه در ایالات متحده و عوارض مرتبط با آن، بسیار خوب است که این یک استراتژی پیشگیری جدید که هم در دسترس و هم مقرون به صرفه باشد بکاربرده شود..

بر اساس گزارش NKF، بیماری سنگ کلیه، که شامل اجسام سخت تشکیل شده از مواد شیمیایی در ادرار می باشد و می تواند باعث درد شدید شود، تقریباً 15 درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار داده است.

جهت مطالعه نتایج کامل این تحقیقات می توان به مقاله ”Coffee and Caffeine Consumption and Risk of Kidney Stones: A Mendelian Randomization Study“ مراجعه فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *