هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آیا نوشیدن قهوه با معده خالی مضر است؟

blank

آیا نوشیدن قهوه با معده خالی مضر است؟ متخصصان می گویند معده و روده شما سازگار است، اما چند واقعیت وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید.

بسیاری از ما شنیده ایم که نوشیدن قهوه بصورت ناشتا و با معده خالی در صبح می تواند به معده آسیب برساند. آیا این تصور درستی است؟

برای بسیاری از مردم  لذت بخش است که صبح خود را با یک فنجان قهوه آغاز کنند، اما این ایده که نوشیدن قهوه با معده خالی و بدون غذا می تواند به معده و  روده شما آسیب برساند موجب شک و تردید در این افراد شده است- از سوی دیگر طبق ادعای برخی رسانه های اجتماعی قهوه بصورت ناشتا موجب بیماری های دیگری مانند نفخ، آکنه، ریزش مو، اضطراب، مشکلات تیروئید یا عادت ماهایانه دردناک می شود به همین علت بسیاری این افراد سعی در تغییر این عادت خود دارند، اما آیا این باور صحیح است یا خیر؟

blank

 

 

کیم بارت، استاد فیزیولوژی و زیست شناسی غشایی در دانشگاه کالیفرنیا، دانشکده پزشکی دیویس، گفت: محققان از دهه 1970 به بررسی فواید و مضرات نوشیدن قهوه، به ویژه در ارتباط بامعده و روده پرداخته اند. رئیس هیئت مدیره انجمن گوارش آمریکا گفت: خوشبختانه معده می تواند انواع محرک ها از جمله قهوه را تحمل کند.

دکتر بارت گفت: «معده راه‌های زیادی برای محافظت از خود دارد. به عنوان مثال، یک لایه مخاطی ضخیم ترشح می کند که یک سپر قدرتمند بین پوشش معده و هر چیزی که می خورید ایجاد می کند. این سپر از معده در برابر محیط اسیدی طبیعی خود که برای تجزیه مواد غذایی لازم است محافظت می کند.

او گفت: «برای اینکه سیستم دفاعی معده از بین برود، باید یک ماده بسیار خشن مصرف کنید، زیرا درون معده به طور طبیعی یک محیط اسیدی قوی برای هضم غذا و فعال کردن برخی آنزیم‌های گوارشی وجود دارد.

قهوه چگونه بر روده تأثیر می گذارد؟

دکتر بایرون کرایر، رئیس مرکز تحقیقات. پزشکی داخلی در مرکز دانشگاه بیلور در دالاس ، گفت: مواد محرکی مانند الکل، دود سیگار و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی – مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) یا ناپروکسن (Aleve) – به خوبی شناخته شده اند که مکانیسم های دفاعی طبیعی معده ما را تغییر می دهند و به پوشش داخلی آن آسیب می رسانند.

 در آزمایشگاه تحقیقاتی او محققان بصورت تخصصی برو روی موضوعاتی شبیه اینکه چگونه داروهای مختلف و سایر مواد شیمیایی می توانند به معده و روده آسیب برسانند مطالعه می کند. در حالی که برخی محرک‌ها می‌توانند معده را در برابر تشکیل اسید و زخم آسیب‌پذیرتر کنند، چندین مطالعه بزرگ نشان داده‌اند که این مورد در مورد قهوه صدق نمی‌کند. برای مثال، مطالعه‌ای در سال 2013 روی بیش از 8000 نفر که در ژاپن زندگی می‌کردند، هیچ ارتباط معناداری بین مصرف قهوه و ایجاد زخم در معده یا روده پیدا نکرد – حتی در میان افرادی که سه فنجان یا بیشتر در روز قهوه می‌نوشیدند.

دکتر کرایر گفت: مصرف قهوه در دوزهای معمولی، حتی به قهوه با غلظت بالا ، به احتمال زیاد آسیبی به معده وارد نمی کند.

با این وجود، قهوه روی روده تأثیر می گذارد – می تواند سبب تحریک روده بزرگ شده و حرکت آن را تسریع کند، و قهوه تولید اسید در معده را افزایش می دهد.

در خارج از روده، کافئین قهوه برای افزایش ضربان قلب و فشار خون شناخته شده است و اگر آن را خیلی نزدیک به زمان خواب بنوشید، می تواند خواب شما را مختل کند. دکتر کرایر گفت، اما این تغییرات موقتی هستند.

blank

 

آیا افزایش اسید معده مشکلی ایجاد می کند؟

دکتر بارت گفت: نوشیدن قهوه با معده خالی بعید است که به معده شما آسیب برساند، اما از نظر تئوری می تواند باعث سوزش سر دل شود.

ما می دانیم که قهوه سبب تولید اسید معده می شود ، اما اگر غذا در معده خود دارید یا قهوه خود را با شیر یا خامه می نوشید، به ایجاد شدن محیط بافری کمک به خنثی کردن آن اسید می کند. دکتر بارت گفت، بنابراین نوشیدن قهوه، بدون غذا می تواند pH معده را بیشتر از زمانی که آن را با شیر یا همراه با غذا می نوشید، افزایش دهد.

اگرچه pH کمی پایین‌تر مشکلی برای پوشش معده شما ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند برای پوشش مری شما مشکل ایجاد کند زیرا در برابر  اسید آسیب‌پذیرتر است. علاوه بر این، چند مطالعه نشان داده‌اند که قهوه می‌تواند عضلات اسفنکتری را که مری را به معده متصل می‌کند باز کند،  به طور فرضی می‌تواند به اسید از معده اجازه دهد راحت‌تر به سمت بالا به مری پاشیده و علائم ناخوشایند سوزش سر دل را ایجاد کند. اما حتی در این ارتباط، داده ها نتایج متفاوتی را نشان داده و  با قطعیت نمی توان نتیجه گرفت.

بررسی سال 2014 از 15 مطالعه در سراسر اروپا، آسیا و ایالات متحده هیچ ارتباطی بین مصرف قهوه و علائم سوزش سر دل پیدا نکرد، در حالی که، در مقابل، مطالعه سال 2020 با استفاده از داده های بیش از 48000 پرستار زن، خطر بالاتری از علائم سوزش سر دل را در میان مصرف کنندگان قهوه نشان داد. .

برای درک اینکه چگونه قهوه ممکن است بر مری تأثیر بگذارد، دانشمندان همچنین وضعیتی به نام مری بارت را مطالعه می کنند که زمانی رخ می دهد که مری در اثر قرار گرفتن مزمن در معرض اسید معده آسیب می بیند، مثلا در افرادی که مشکلات طولانی مدت ریفلاکس اسید معده دارند. در این شرایط، سلول‌های پوشاننده مری به سلول‌های سخت‌تر و شبیه معده تبدیل می‌شوند تا از خود در برابر اسید محافظت کنند. این تغییرات می تواند خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد، به خصوص اگر سابقه خانوادگی این بیماری را داشته باشید یا سیگار می کشید. اما، مطالعه ای در سال 2016 روی کهنه سربازان در ایالات متحده هیچ رابطه مشابهی با مصرف قهوه پیدا نکرد. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که برای مری بارت، اجتناب از قهوه احتمالا مفید نخواهد بود.

 

پس من باید چه کار کنم؟

از نظر عملی، من به عنوان یک متخصص گوارش، معمولا به بیمارانم می گویم که به علائم خود توجه کنند. اگر بعد از نوشیدن قهوه مدام متوجه درد سوزشی در قفسه سینه یا طعم ترش در دهان خود می‌شوند، ممکن است بخواهند مصرف آن را کاهش دهند – یا یک آنتی اسید در نظر بگیرند. اضافه کردن یک قطره شیر یا خامه یا یک لقمه کوچک غذا به فنجان صبحگاهی نیز می تواند کمک کننده باشد. اما اگر هیچ علامتی مشاهده نمی کنید، احتمالاً فردی هستید که پس از قهوه رفلاکس قابل توجهی را تجربه نمی کند و می تواند در آرامش به نوشیدن آن ادامه دهد.

دکتر کرایر به طور منظم از قهوه خود بصورت لاته یا کاپوچینو لذت می برد – گفت که شیر بخارپز تلخی را کاهش می دهد. و به طور کلی، وی افزود، نوشیدن قهوه فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله ارتباط با طول عمر، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و محافظت در برابر بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان کبد، پروستات، سینه و سرطان روده بزرگ.

 

دکتر کرایر گفت: “شواهد بسیار بیشتری برای فواید قهوه وجود دارد تا مضرات” – این چیزی است که ارزش آن را دارد که در نظر داشته باشید، در حالی که شما در داستان های رسانه های اجتماعی که ادعای مضرات دم کردن را دارند، مرور می کنید.

دکتر Trisha Pasricha یک متخصص گوارش در بیمارستان عمومی ماساچوست و از همکاران نیویورک تایمز است.

 

نسخه ای از این مقاله در 24 ژانویه 2023، بخش D، صفحه 6 نسخه نیویورک به صورت چاپی ظاهر می شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *