هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ده کشور برتر تولید کننده قهوه جهان

blank

در گذشته مهد اصلی و اولیه رشد و تولید قهوه در جهان کشورهایی مانند اتیوپی، یمن و سودان بوده اند، اما امروزه که قهوه تبدیل به یکی از نوشیدنی های مورد علاقه مردم جهان شده است، گیاه این نوشیدنی محبوب، در 70 کشور در سراسر جهان رشد می کند، اگرچه همه ی کشورها دانه های قهوه تولیدی خود را صادر نمی کند. در حدود 50 کشور جهان قهوه خود را صادر می کنند.

کشورهایی که قهوه تولید می کنند کدام اند؟

قهوه دومین کالای پرمعامله در جهان است. در واقع فقط نفت است که بیشتر از قهوه در جهان معامله می شود.

با مقداری مطالعه متوجه خواهید شد که کشورهایی که قهوه تولید می کنند یک وجه اشتراک دارند. همه آنها در مناطق استوایی قرار دارند. این کمربند بین مناطق استوایی سرطان و برج جدی است. زمانی که شما از کافی شاپ محله ی خود بصورت آنلاین خرید دانه های قهوه را انجام می دهید، دشوار است که متوجه شوید قهوه روزانه تان از کجا آمده ست، در این مقاله همراه با ما سفر کنید تا 10 کشور برتر تولید کننده قهوه را در آمریکای جنوبی، آسیا و آفریقا را کاوش کنیم.

10- اوگاندا

blank

با حرکت به سمت آفریقا، با اوگاندا روبرو می شویم که در رتبه ده جدول قرار دارد. اوگاندا عمدتاً به خاطر قهوه روبوستا معروف است. دانه های قهوه که برای نسلها کشت می شوند، به طور بومی در اعماق جنگلهای بارانی یافت می شوند. تصور می شود که آنها جزو نادرترین درختان قهوه هستند که به طور طبیعی در همه جا وجود دارند. مناطق اصلی رشد روبوستا در نیل غربی، منطقه اوکورو، مناطق شمالی لیرا و گولو، مناطق شرقی امباله و بوگیسو، مناطق مرکزی و جنوب غربی جینجا، موکونو، کامپالا و ماساکا و همچنین مناطق غربی کاسه و مباررا.

در سال های اخیر اوگاندا برای قهوه های عربیکای تخصصی مشهور شده است. روبوستای اوگاندا یک پله بالاتر از سایر انواع دانه روبوستا در جهان است و اسیدیته این قهوه حس مانند طعم شراب در دهان شما ایجاد می کند که همراه با نت های غنی از شکلات، دم آوری مناسبی ایجاد می کند.

9-گواتمالا

با حرکت به سمت آمریکای مرکزی، گواتمالا را می بینیم که در رتبه نهم قرار دارد. در کشور گوتمالا قهوه تا اواخر دهه 1850 پس از فروپاشی صنعت رنگ در کشور به دنبال ورود رنگ های شیمیایی به صنعت نساجی اروپا به عنوان یک محصول در نظر گرفته نمی شد. از سال 1880 قهوه 90 درصد از صادرات گواتمالا را به خود اختصاص می داد و تا به امروز هنوز بزرگترین محصول صاداراتی این کشور است.

قهوه اوگاندا  کیفیت بسیار خوبی دارد. تولید اصلی قهوه این کشور تقریباً منحصراً عربیکا است که واریته های اصلی آن شامل کاتورا، کاتوای قرمز و زرد و بوربون قرمز و زرد است. دانه های قهوه گواتمالا در مناطقی با خاک آتشفشانی غنی، رطوبت کم، آفتاب زیاد و شب های خنک، از جمله مناطق آنتیگوا، آکاتنانگو، آتیتلان، کوبان، هوهوهوتنانگو، فایجانس، سن مارکوس و نوئو اورینتیا رشد می کنند. قهوه های گوتمالا دارای طعم غنی از شکلات تیره، نت فندقی و با رایحه هایی از میوه های قرمز دارد.

8- هند

blank

با حرکت به سمت آسیا، هند در رتبه هشتم قرار دارد. هند در دهه 1870 به شدت تحت تأثیر قهوه قرار گرفت و مزارع قهوه خود را با مزارع چای جایگزین کرد. هند اغلب به عنوان یک کشور تولید کننده چای در نظر گرفته می شود، اما واقعیت این است که قهوه از دهه 1600 در زمان امپراتوری مغول وجود داشت، چای تا سال 1800 وارد بازار این کشور نشده بود.

در حالی که این کشور در گذشته به طور سنتی برای قهوه عربیکا شناخته شده بود، از آغاز قرن تا به امروز، اکثر محصول قهوه هند، روبوستا است که 60٪ از کل تولید آنها را تشکیل می دهد.

قهوه بیشتر در ایالت های کرالا، تامیل نادو و کارناتاکا در جنوب هند کشت می شود. بخش عمده ای از تولید قهوه هند به اروپا صادر می شود، جایی که اغلب برای تهیه قهوه های ترکیبی استفاده می شود. براساس داستان های تاریخی، چندین دانه قهوه توسط مردی به نام بابا بودان از خاورمیانه به سواحل هند بصورت قاچاق آورده شد و او این دانه ای قهوه را در کارناتاکا کاشت. قهوه مونسون مالابار(Monsoon Malabar) بعلت شرایط رشد در آب و هوای موسومی هند دارای عطر و طعم منحصربفرد است.

7- پرو

مقصد بعدی ما در معرفی ده کشور برتر تولید کننده قهوه جهان،کشور پرو است، قهوه در شمال کمربند مرکزی و جنوب این کشور کشت می شود. تولید قهوه در این کشور جدید نیست این گیاه از دهه 1700 در سراسر این کشور کشت شده است. بعلت ضعیف بودن زیر ساخت های تجاری در کشور پرو، بیشتر قهوه تولید شده مصرف داخلی دارد، که به این معنی است در بسیاری از مواقع این کشور در تولید قهوه کاملاً نادیده گرفته می شد. گرچه این امر در دهه های اخیر با برخورداری کشاورزان از فرصت صادرات و ورود به بازارهای جهانی با محصولات خود تغییر کرده است.

افراد بسیاری علاقه مند به شناخت قهوه پرو هستند زیرا قهوههای این کشور که با برخی از بهترین قهوه های سراسر جهان رقابت می کنند. قهوه پرو که در مناطق کم ارتفاع رشد میکند، دارای بدنه ای متوسط با رایحههای گلهای آجیلی و میوهای است، قهوه هایی که در ارتفاعات، به ویژه در کوه های آند رشد میکنند، دارای نت های غنی گلی و اسیدیته مطبوع هستند.

6- اتیوپی

blank

اتیوپی در رتبه ششم برترین تولید کننده های قهوه جهان قرار دارد. جای تعجب ندارد اتیوپی به عنوان زادگاه قهوه، این محصول جایگاه ویژه ای در فرهنگ این کشور دارد. در این کشور داستان بسیار جالبی در مورد چگونگی کشف قهوه عربیکا توسط یک کشاورز و بزهای رقصنده اش وجود دارد. هزاران نوع دانه قهوه با طیف وسیعی از طعم ها، در این کشور وجود دارد، که هر کدام ویژگی های متمایز خود را دارند. و برخلاف اکثر کشورها بهترین قهوه ها صرفاً برای مصرف محلی هستند و هرگز این کشور را ترک نمی کنند! صنعت قهوه اتیوپی ملی شده است و 10 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد.

5- هندوراس

در طول سفر خود پس از بازگشت از آفریقا به آمریکای مرکزی، هندوراس می رویم در رتبه پنجم این جدول قرار دارد. هندوراس از شرایط آب و هوایی مشابه کاستاریکا و گواتمالا برخوردار است، با این حال موقعیت فعلی آن در صادرکنندگان جهانی قهوه شگفت انگیز است، زیرا تا همین اواخر تا حد زیادی نادیده گرفته میشد.

در گذشته بعلت زیرساختهای ضعیف مانع بیشتر قهوه آنها در داخل کشورمصرف می شده است و تنها 10 درصد محصول آنها صادرمی شد . با این حال در سال های اخیر صادرات قهوه های آنها به طور فزاینده ای افزایش یافته است. بیشتر قهوه های هندوراس در مزارع کوچک کوهستانی معروف به “فینکا” در ارتفاعات بین 1400 تا 1700 متر کشت می شوند. بسیاری از این “فینکاها” آب و هوای خاص خود را دارند که طیف وسیعی از طعمها و عطرها را از فندق گرفته تا وانیل با رایحههایی از میوههای قرمز را ارائه میدهد.

4- اندونزی

blank

پس از هندوراس به آسیا باز می گردیم و اندونزی که رتبه چهارم این جدول قرار دارد.. برای کشوری متشکل از هزاران جزیره است، قهوه ای که در این قسمت از کره زمین کشت و تولید می شود، بسیار متنوع است. قدمت کشت قهوه به اواخر دهه 1600 در دوران استعمار هلند باز می گردد. جزیره جاوه اولین جایی بود که در آن قهوه در اندونزی کشت شد. قهوه جاوا به خاطر طعم های چوبی و خاکی پخته اش با بدنی غنی، اسیدی مطبوع و طعم شیرین معروف است. قهوه های اندونزیایی تقریباً در بین 10 قهوه برتر همه قرار می گیرد و قهوه های جاوان، سوماترا و سولاوسی در رتبه های اول لیست قرار دارند. اینها قهوه هایی هستند با نت های خاکی، طعم های پیچیده دودی و ادویه ای ، با بدنی کامل و رایحه ای غنی ارائه می دهند.

3-کلمبیا

blank

با رد شدن از آمریکای جنوبی، با کلمبیا مواجه می شویم که در رتبه سوم قرار دارد. کلمبیا با زمین و آب و هوای عالی خود، یکی از معدود کشورهایی است که صد در صد دانه های عربیکا تولید می کند. کلمبیا، قهوه های ترکیب بسیار معروفی دارد که برای طعمهای معطر، ملایم و میوهای ارزشمند است. Café de Colombia یک سازمان غیرانتفاعی است که تجارت قهوه را نمایندگی می کند و  خانواده های تولید کننده قهوه در کلمبیا را  مدیریت می کند. سود خود را مجدداً به نفع جوامع پرورش دهنده قهوه سرمایه گذاری می کند.

دانه ها معمولاً در ارتفاع ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ متری رشد می کنند  از قهوه هایی کلمبیا با بدنه متوسط، طیفی گسترده ای از  رایحه های آجیلی و اسیدیته ملایم مرکبات کند  طعمی ملایم و شیرینی لطیفی را ارائه می دهد.

2- ویتنام

blank

در آسیا، ویتنام با بیش از 1.5 میلیون تن در رتبه دوم قرار دارد. قهوه دومین کالای صادراتی آنها بعد از برنج است. قهوه توسط استعمارگران سابق فرانسوی در دهه 1800 به منطقه Buôn Ma Thuột وارد ویتنام شد، جایی که هنوز هم تا به امروز در آنجا قهوه کشت می شود. ویتنام یکی از رقابتی ترین تولیدکنندگان روبوستا در جهان است که پس از اصلاح در سال 1986 به شرکت های خصوصی اجازه داد که منجر به افزایش رشد در صنعت شد و آن را به دومین کشور پر تولید قهوه در جهان تبدیل کرد. ویتنام 40 درصد از کل تولید دانه های قهوه روبوستا در جهان را به خود اختصاص میدهد، دانه های قهوه روبوستا به دلیل اسیدیته پایین و تلخی آن شناخته شده است و آن را برای قهوه فوری و به عنوان بخشی از قهوه ترکیبی بسیار مناسب هستند.

اما، چه کسی بیشترین قهوه را در جهان می کارد؟

1-برزیل

blank

در نهایت، ما به آمریکای جنوبی برمی گردیم و به برزیل می رویم، که با تولید خیره کننده 2.68 میلیون تن قهوه در سال، رتبه اول را در اختیار دارد. به عنوان یک کشور، این کشور به مدت 150 سال به عنوان تولید کننده پیشرو قهوه در جهان در صدر قرار دارد! جای تعجب نیست که با توجه به مقدار قهوه ای که برزیل تولید می کند، آب و هوا برای کشت دانه های عربیکا و روبوستا عالی است.

برزیل دارای سطح مناسبی از نور خورشید و بارندگی، ارتفاع کم و حتی دما در تمام طول سال است. قهوه برزیل به خاطر بدن خامه ای، اسیدیته کم و نت های شکلاتی و کاراملی غنی، شیرینی لطیف اش معروف است که آن را به پایه ای عالی برای تهیه قهوه های طعم دار عالی تبدیل می کند.

با این حال، این فقط دانه های قهوه نیستند که سفر کرده و جهانی شده است. واژه قهوه نیز در سراسر جهان از شرق آفریقا به خاورمیانه و اروپا و سپس به شکل انگلیسی آن به دور کره زمین چرخیده است. واژه کافی برای اولین بار در سال 1598

به عنوان یک کلمه در زبان انگلیسی ظاهر شد. کلمه هلندی “کافی”، که به نوبه خود از ترکی عثمانی “kahve” آمده است و کلمه “قهوا” عربی آمده است، اصطلاحی که به فرآیند دم کردن اشاره دارد.

در اینجا یک جدول مفید در زیر آمده است که 10 کشور برتر تولید کننده قهوه را خلاصه می کند

10 کشور برتر تولید کننده قهوه

blank

جایگاه کشور تولید کننده میزان تولید قهوه (تن در هر سال)

blank

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *