هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نوشیدن قهوه سبب خواب کمتر و برداشتن قدم های بیشتر می شود

blank

blank

 

خبرهای خوب و بد برای مصرف کنندگان قهوه : نوشیدن قهوه سبب خواب کمتر و برداشتن قدم های بیشتر می شود.

مطالعاتی که در رابطه با  اثرات مصرف کوتاه مدت  قهوه در شرایط واقعی در یک کارآزمایی تصادفی انجام شده است، نتایج نشان دهنده خبرهای خوب و بد برای مصرف کنندگان قهوه است.

خبر خوب: شرکت‌کنندگانی که قهوه می‌نوشیدند، از نظر بدنی فعال‌تر بوده و با نوشیدن قهوه  به‌ طور میانگین 1000 قدم بیشتر از روزهای دیگر ثبت کردند. همچنین، مصرف بیشتر قهوه با تند تپشی فوق بطنی دوره ای کمتر، ضربان قلب تند از حفره های فوقانی قلب همراه بود.

خبر بد،  در مصرف کنندگان قهوه 54 درصد افزایش در انقباضات زودرس بطنی، یک نوع رایج ضربان قلب غیرطبیعی که منشا آن از حفره های پایینی قلب است، مشاهده شده است. علاوه بر این، شرکت‌کنندگانی که قهوه می‌نوشیدند، به طور متوسط 36 دقیقه در شبانه‌روز کمتر از افرادی  که قهوه مصرف نکرده بودند، می‌خوابیدند.

این تحقیق که در اوایل این ماه در رویداد آنلاین انجمن قلب آمریکا در نشست‌های علمی 2021 ارائه شد، شامل 100 داوطلب بود که به‌طور تصادفی از مصرف قهوه کافئین‌دار برای حداکثر دو روز متوالی برای یک دوره مطالعه 14 روزه استفاده کردند. شرکت‌کنندگان از دستگاه‌های نوار قلب برای ردیابی ریتم قلب، دستگاه‌های مچ دست برای ردیابی فعالیت بدنی و خواب و مانیتورهای گلوکز برای ردیابی سطح قند خون استفاده می‌کردند. محققان همچنین نمونه های بزاق DNA را از شرکت کنندگان به دست آوردند تا انواع ژنتیکی موثر بر متابولیسم کافئین را ارزیابی کنند.

گرگوری مارکوس، نویسنده این مطالعه از دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو (UCSF)، گفت: قهوه رایج ترین نوشیدنی مصرفی در جهان است، اما اثرات آن بر سلامتی نامشخص است. در حالی که اکثر مطالعات مشاهده‌ای طولانی‌ مدت فواید بالقوه متعدد نوشیدن قهوه را پیشنهاد کرده‌اند، این اولین کارآزمایی تصادفی‌شده برای بررسی پیامدهای فیزیولوژیکی مصرف قهوه در شرایط است.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه  افراد مختلف تفاوت های ژنتیکی در متابولیزه کردن کافئین  موجود در قهوه دارند،  شرکت‌کنندگان این مطالعه  که بصورت ژنتیکی کافئین را  سریع تر متابولیزه می کنند، ضربان قلب غیرطبیعی‌تری را در حفره‌های پایین‌تر هنگام مصرف قهوه بیشتر نشان دادند. علاوه بر این، هر چه یک فرد بر اساس ژنتیک خود کافئین را کندتر متابولیزه  کنند،  نوشیدن قهوه کافئین دار  سبب افزایش  به بی خوابی و کاهش زمان خواب این افراد می شود.

نتایج این مطالعه نشان دهنده  این است که مصرف هر فنجان قهوه اضافی با صورت میانگین موجب برداشتن ۶۰۰ قدم بیشتر در روز و  کاهش ۱۸ دقیقه ای  خواب در شبانه‌روز است.

مارکوس می‌گوید: «فعالیت بدنی بیشتر این شرکت کنندگان ، که به نظر می‌رسد ناشی از مصرف قهوه باشد، فواید سلامتی متعددی دارد، مانند کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و چندین سرطان که با طول عمر بیشتر مرتبط است.» از سوی دیگر، کاهش خواب با انواع پیامدهای نامطلوب روانپزشکی، عصبی و قلبی عروقی همراه است. ضربان‌های غیرطبیعی‌تر قلب از حفره‌های بالایی قلب بر خطر فیبریلاسیون دهلیزی تأثیر می‌گذارد و ضربان‌های غیرطبیعی‌تر از حفره‌های پایینی یا بطن‌ها، خطر نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد. این نتایج رابطه پیچیده بین قهوه و سلامتی را برجسته می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *