هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

طرفدار قهوه و شکلات تلخ هستید؟ شما برنده ژنتیکی خوش شانسی هستید.

تحقیقات جدید  نشان می هد، اگر قهوه و شکلات تلخ را دوست دارید، این ترجیح شما را مبنای ژنتیکی تان مشخص می کند.  به گفته مرلین کورنلیس، محقق کافئین، دانشیار پزشکی پیشگیرانه در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن، اگر از طرفدران  قهوه و شکلات تلخ هستید- شما از برندگان ژنتیکی خوش شانسی هستید که این علاقه تان به حفظ سلامتی شما کمک می کند. مطالعات نشان داده است که مقادیر متوسط مصرف  قهوه – بین 3 تا 5 فنجان در روز – خطر ابتلا به برخی بیماری ها از جمله پارکینسون، بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و چندین نوع سرطان را کاهش می دهد. اما این فواید زمانی آشکار می شود که قهوه شما فاقد تمام انواع شیر، قندها و سایر طعم‌دهنده‌های چاق‌کننده باشد.

blank

کورنلیس گفت: «ما دریافتیم که قهوه‌ نوشانی که قهوه تلخ را ترجیح می دهند دارای نوعی از ژن ها هستند که منعکس کننده متابولیسم سریع کافئین است. این افراد چای ساده را به شیرین شده و شکلات تلخ را به شکلات شیری ملایم تر ترجیح می دهند. کورنلیس و تیم او کشف کردند که یک نوع ژن خاص ممکن است به این موضوع کمک کند که چرا برخی از افراد از نوشیدن فنجان های متعدد قهوه در روز لذت می برند، در حالی که برای دیگران لذت بخش نیست.

کورنلیس و تیمش فکر نمی‌کنند این ترجیح ربطی به طعم قهوه یا چای ساده داشته باشد. در عوض، او گفت، افراد دارای این ژن هستند قهوه و چای سیاه را ترجیح می دهند زیرا بصورت ناخودآگاه، طعم تلخ  را با افزایش هوشیاری ذهنی که از میل کردن کافئین مرتبط می دانند.

کورنلیس گفت: “تعبیر ما این است که این افراد تلخی طبیعی کافئین را با یک اثر تحریک روانی برابر می دانند.” آنها یاد می گیرند که تلخی را با کافئین و تقویتی که احساس می کنند مرتبط کنند. او اضافه کرد که همین امر در مورد ترجیح شکلات تیره بر شکلات شیری نیز صدق می کند.

کورنلیس می‌گوید: «وقتی به کافئین فکر می‌کنند، طعم تلخی به ذهنشان می‌رسد، بنابراین از شکلات تلخ نیز لذت می‌برند. گرچه ممکن است این افراد فقط به اثرات کافئین بسیار حساس باشند ولی این امکان وجود دارد که این رفتار را با سایر غذاهای تلخ داشته باشند.

شکلات تلخ حاوی مقداری کافئین است، اما ترکیبی به نام تئوبرومین، یک محرک شناخته شده مرتبط با کافئین در سیستم عصبی، بسیار بیشتر است. مطالعات نشان می‌دهند که وقتی صحبت از تئوبرومین به میان می‌آید، مقدار بیشتر بهتر نیست – دوزهای بالاتر می‌تواند ضربان قلب را افزایش داده و خلق و خو را خراب کند.

blank

شکلات تلخ همچنین پر از کالری است، بنابراین کاهش مصرف آن برای دور کمر مفید است. با این حال، مطالعات نشان می دهد که حتی مقدار کوچکی از  شکلات تلخ در روز می تواند به سلامت قلب کمک کند و خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

احتمالاً به این دلیل است که کاکائو حاوی مقدار زیادی فلاوانول و ترکیبات آنتی اکسیدانی است که در بهبود جریان خون شناخته شده است. سایر غذاهای حاوی فلاوانول عبارتند از چای سبز، چای سیاه. شراب قرمز، کلم پیچ، پیازها، انواع توت ها، مرکبات و سویا.

کورنلیس گفت: در مطالعات آینده سعی خواهد کرد ترجیحات ژنتیکی برای سایر غذاهای تلخ را مورد بررسی قرار دهیم، که “به طور کلی با مزایای سلامتی بیشتری مرتبط هستند.”

او گفت: «ممکن است افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد مصرف بیشتر قهوه تلخ هستند، دارای رفتارهای بالقوه سالم دیگری نیز باشند .

A fan of black coffee and dark chocolate? It’s in your genes, a new study says

By Sandee LaMotte, CNN

یک نظر

  • ممنون از مقاله خوبتون

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *