هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آنچه باید درباره انواع فیلتر قهوه، شکل و اندازه های آن بدانید.

blank

برای بسیاری از ما، روز با دم کردن قهوه و نوشیدن آن آغاز می شود، فیلتر را درون قهوه ساز خود می گذارید و پس از ریختن آب بروی وزن مشخصی از قهوه  ، نوشیدنی تان را میل می کنید. اما معدود افرادی هستند که به طیف گسترده یا انواع فیلتر قهوه فکر کنند، و یا اینکه آیا انتخاب نوع  فیلتر نقش مهمی در تعیین کیفیت قهوه بازی می کند یا خیر.

اما نوع فیلتر انتخابی چه تاثیری بر طعم دارد؟ فیلترهای قهوه از چه ساخته شده اند و آیا این ماده بر طعم آن تأثیر می گذارد؟ در مورد اشکال و اندازه های مختلف چطور؟ در ادامه جزئیات جالبی را در مورد این جزء ساده و در عین حال حیاتی ساخت یک  قهوه خوب بیان می کنیم.

blank

همانطور که نوع دانه قهوه بر طعم و مزه تأثیر می گذارد، نوع فیلتر انتخابی شما می تواند بر طعم نوشیدنی تان تأثیرگذار باشد.

رایج ترین انواع فیلتر قهوه از کاغذ، فلز و پارچه است.

فیلترهای کاغذی قهوه

فیلترهای کاغذی قهوه یکی از رایج ترین فیلترهای موجود در بازار است که به راحتی می توان آنها را در هر فروشگاه مواد غذایی پیدا کنید. فیلترهای کاغذی در انواع قهوه سازهای قطره ای ( coffee makers) استفاده می شوند و دارای قدرت جذب و استحکام بافتی بالایی هستند، از این رو قادر به جذب روغن های موجود در قهوه هستند که منجر به داشتن نوشیدنی شفاف می شود. از سوی دیگر جذب این ذرات باعث می شود که اسیدیته نوشیدنی شما کاهش یابد.

فیلترهای کاغذی قهوه معمولاً به شکل مخروطی یا سبدی و در اندازه های مختلف برای سازگاری با قهوه ساز شما موجود هستند. فیلترهای کاغذی قهوه، در انواع سفید، قهوه ای طبیعی و بامبو موجود است.

نحوه استفاده از فیلتر قهوه کاغذی

بسته به نوع دم آوری، روش های مختلفی برای استفاده از فیلتر قهوه کاغذی وجود دارد. استفاده از فیلتر قهوه کاغذی با قهوه ساز(coffee maker) معمول ترین روش استفاده از آنها است. این قهوه سازها نسبتاً مقرون به صرفه هستند و به راحتی در فروشگاه ها یافت می شوند. پس از راه اندازی قهوه ساز، مخزن آب را پر کرده و فیلتر کاغذی را در محفظه بیرون قرار می دهید. سپس مقدار مورد نظر قهوه را وزن کنید و سابه های قهوه را درون فیلتر بریزید. محفظه را از آب پرکنید و قهوه ساز را برای دم کردن روشن کنید.

روش‌های دیگر استفاده از فیلترهای کاغذی قهوه  بکارگیری ابزارهایی Pour-over. در این روش به فیلتر مخروطی نیاز دارید. ابتدا آب را جداگانه به جوش می آورید. فیلتر کاغذی را داخل ابزار دم آوری قرار دهید و کاملا با آب داغ شستشو دهید. ابزار دم آوری تان را روی یک لیوان قرار دهید، سابه های قهوه وزن شده را درون فیلتر می ریزید اجازه دهید آب از سابه های قهوه عبور کند و درون لیوان بریزد. برای شروع نسبت ۱ به ۱۰ قهوه به آب را در این روش رعایت کنید.

blank

فیلترهای قهوه از چه نوع کاغذی ساخته شده اند؟

فیلترهای قهوه معمولاً با کاغذی ساخته می شوند که وزن آن 100 گرم در هر متر مربع است. نوع کاغذ بر فرآیند دم کردن تأثیر می گذارد، زیرا اندازه منافذ فیلتر  در عبور قهوه از آن و جذب ترکیبات موجود در قهوه نقش دارد.

چرا برخی از فیلترهای قهوه کاغذی قهوه ای و برخی سفید هستند؟

رنگ فیلتر بستگی به سفید شدن کاغذ (Bleaching) یا سفید نشده (unbleached) دارد. در حالی که هیچ یک از این گزینه ها بر کیفیت قهوه تأثیر نمی گذارد، فیلترهای سفید نشده سازگارتر با محیط زیست هستند. فیلترهای قهوه سفید رنگ کاغذ را از رنگ طبیعی آن که قهوه ای است دور می کند.

فیلترهای فلزی قهوه

فیلترهای فلزی قهوه تجربه متفاوتی از فیلترهای کاغذی ارائه می دهند. فیلترهای فلزی در مقایسه با فیلترهای کاغذی، منافذ بزرگ تری دارند، بنابراین قادر به جداسازی روغن های طبیعی یا سابه های های کوچک قهوه نیستند. حتی بهترین فیلترهای فلزی اجازه عبور برخی ذرات و سابه های ریز قهوه را از خود می دهند اما این لزوما چیز بدی نیست زیرا باعث افزایش بدنه نوشیدنی و احساس طعمی غنی تر نسبت به فیلترهای کاغذی می شود، همچنین عدم جذب روغن های موجود در قهوه باعث احساس شیرینی خاص درون نوشیدنی می شود که برای بسیاری از افراد دلپذیر است. این بدنه اضافی و روغن‌های موجود در نوشیدنی حاصل از  فیلترهای فلزی منجر به احساس دهانی بیشتری نسبت به نوشیدنی حاصل از فیلترهای کاغذی می شود. برخی از طعم‌های خاص تنها زمانی خود را نشان می‌دهند که روغن‌ها وجود داشته باشند و شیرینی را ارائه می‌کنند که فیلترهای کاغذی آن را حذف می‌کنند.

blank

نحوه تمیز کردن فیلتر فلزی قهوه

تمیز کردن فیلترهای فلزی قهوه ممکن است مشکل باشد. این فیلترها هم  نیاز به تمیز کردن روزانه و هم تمیز کردن عمیق ماهیانه دارند. به طور روزانه، تفاله های قهوه قدیمی باید در زباله ها یا توده های کمپوست ریخته شود و فیلتر باید با آب و صابون شسته شود. اگر سابه قهوه در سوراخ های فیلتر گیر کرد، باید آن ها را پاک کرد. این شستشوهای روزانه برای جلوگیری از تجمع بیش از حد کافی است، اما یک جلسه تمیز کردن عمیق ماهیانه برای تازه نگه داشتن طعم قهوه استخراج شده لازم است. شما می توانید این کار را به چند روش انجام دهید:

فیلتر را به مدت چهار ساعت در صابون، آب، اسید سیتریک و پراکسید هیدروژن خیس کنید.

فیلتر را در مخلوط سرکه سفید و آب (1:13) بجوشانید و بگذارید یک شب خیس بخورد.

فیلتر را با یک پاک کننده فیلتر قهوه (مانند پودر تمیز کننده ماشین اسپرسو) تمیز کنید.

پس از این شستشو، به عنوان آخرین مرحله، مطمئن شوید که کاملاً آبکشی کرده و با آب و صابون بشویید.

فیلترهای پارچه ای قهوه

در حالی که فیلترهای پارچه ای امروز غیر رایج ترین فیلترهای قهوه هستند اما مزایای زیادی دارند. این فیلترها مانند فیلترهای کاغذی، بخوبی قادر به  جداسازی بیشتر سابه های قهوه هستند. با این حال، مانند یک فیلتر فلزی، شما می توانید طعم مطبوعی بعضی از روغن هایی موجود در قهوه را در نوشیدنی خود احساس کنید که در اغلب مواقع به ایجاد طعم مطبوع در قهوه کمک می کنند. با دم کردن قهوه با این نوع فیلتر، فنجانی غنی به دست می آورید که حاوی دانه ها یا ذرات نامطلوب نیست.

در حالی که پارچه می تواند حد وسط خوبی بین فیلترهای کاغذی و فلزی ایجاد کند، نگهداری آن کار طاقت فرسایی است. بین هر دم آوری، این فیلترها باید شسته شوند، اما نباید اجازه دهید خیلی خشک یا خیلی مرطوب باشند. معمولاً فیلترهای پارچه‌ای برای حدود 30 دم کیفیت خوبی دارند، با این حال، آنها را می توان برای حدود 100 دم نیز استفاده کرد.

blank

اشکال فیلتر قهوه

همانطور که مواد اولیه در کاربرد فیلترها نقش دارند، شکل فیلتر قهوه نیز می تواند نقش مهمی داشته باشد. فیلترهای قهوه به شکل مخروطی، سبد و دیسک برای سبک های مختلف دم کردن استفاده می شوند.

فیلتر مخروطی

فیلترهای مخروطی بهترین فیلتر قهوه برای روش‌های  pour-over brewing هستند. آنها بسته به نوع قهوه ساز مورد استفاده در اندازه های مختلفی تولید می شوند. در حالی که اندازه شماره 1 مناسب قهوه سازهای یک فنجان است، فیلترهای سایز شماره 6 برای قهوه سازهای 10 فنجانی در نظر گرفته شده است. سایزهای شماره 2 و 4 در این بین وجود دارد.نوع فیلتر را می توانید طبق دستورالعمل های قهوه ساز خود انتخاب کنید.

blank

فیلتر سبدی

فیلترهای سبد شکل قهوه به گونه ای ساخته می شوند که تقریباً برای هر مدل قهوه ساز سبدی مناسب باشند. آنها به ویژه در ماشین های تجاری مانند قهوه سازهای (Bunn coffee brewers) که روی پیشخوان یک غذاخوری یا رستوران می بینید رایج هستند. شکل آن بسیار شبیه یک لفاف کیک بزرگ است و احتمالاً تصویری است که اکثر مردم هنگام ذکر فیلتر قهوه در ذهن خود مجسم می کنند.در حالی که دهانه آنها به سمت بالا گسترده است، پایین این فیلتر ها صاف و عریض است.

blank

فیلترهای قهوه دیسکی

فیلتر دیسک بیشتر درAeroPress brewers استفاده می شود، اگرچه گاهی اوقات برای جایگزینی فیلترهای دستگاه های Fresh press machines استفاده می شود. آنها به طور قابل توجهی کوچکتر از سایر موارد موجود در این لیست هستند و اندازه آنها بسته به قهوه ساز مورد نظر برای استفاده متفاوت است.

blank

اندازه فیلتر قهوه

مهم است که فیلتری را انتخاب کنید که با تعداد فنجان هایی که می خواهید دم کنید، متناسب باشد.

فیلترهای مخروطی بسته به مقدار قهوه ای که برای آنها در نظر گرفته شده است با شماره هایی درجه بندی می شوند.

اندازه فیلتر با چه چیزی استفاده شود

شماره 1 قهوه ساز تک نفره

شماره 2 قهوه ساز اتوماتیک 4-6 فنجان

شماره 4 قهوه ساز اتوماتیک 8-12 فنجان

شماره 6 قهوه ساز اتوماتیک 10+ فنجان یا مخروطی قطره ای

سبد

اندازه استاندارد برای سبدهای فیلتر کف صاف

سبدهای فیلتر کوچکتر (6 فنجان یا کمتر).

اکثر قهوه سازهای اتوماتیک می توانند چهار تا شش فنجان (شماره 2)، هشت تا 12 فنجان (شماره 4) و 10 فنجان (شماره 6) را در یک زمان دم کنند. توجه داشته باشید که اینها فنجان های کوچک پنج یا شش اونسی به جای فنجان “بلند” 12 اونسی هستند که در استارباکس تهیه می کنید. جهت تهیه دو فنجان نوشیدنی بوسیله دستگاه های غیربرقی می توانید از فیلتر مخروطی شماره 2 استفاده کنید. و برای دم کردن یک فنجان قهوه به سایز شماره 1 نیاز دارید. فیلترهای قهوه سبدی دارای اندازه استاندارد هستند، اگرچه هر کسی که می خواهد کمتر از شش فنجان قهوه دم کند، باید فیلترهای سبد کوچکتر را جستجو کند.

فیلتر قهوه مخصوص برند

برخی از دستگاه ها و ابزار دم آوری، به جای استفاده از یکی از گزینه های جهانی، فیلترهای اختصاصی خود را دارند. اینها عبارتند از Chemex، AeroPress، و Hario V60.

فیلترهای کمکس Chemex

فیلترهای Chemex تا 30 درصد وزن بیشتری نسبت به سایر برندها دارند و به آنها اجازه می دهد تا ذرات را مانند فیلترهای پارچه ای حذف کنند. با این حال، این فیلترها همچنین روغن ها و چربی ها را حذف می کنند و از شکل مخروطی برای فیلتر کردن آب از طریق نیروی گرانشی زمین  استفاده می کنند. آنها یک فنجان قهوه بسیار شفاف تولید می کنند. فیلترهای قهوه Chemex نیز قابل کمپوست شدن هستند.

blank

فیلترهای ایروپرس AeroPress

قهوه‌سازهای AeroPress معمولاً از فیلترهای کاغذی این برند استفاده می‌کنند، اگرچه جایگزینی فیلتر فلزی در دسترس است و برخی آنها را ترجیح می‌دهند. فیلترهای کاغذی AeroPress کاملاً قابل کمپوست شدن هستند و تنها برای این دستگاه طراحی نشده اند.

blank

فیلترهای Hario V60

Hario V60 از یک شکل مخروطی استاندارد بهره می برند. فیلترهای مارک آنها از خمیر طبیعی ساخته شده است و از هیچ ماده شیمیایی برای ساخت آنها استفاده نمی شود. در حالی که می توان از فیلتر ذوزنقه ای استفاده کرد، اما این شرکت بیان می کند که قهوه خوشمزه را فقط می توان با فیلتر اصلی آن درست کرد.

blank

سوالات متداول فیلتر قهوه

آیا فیلتر قهوه بر طعم قهوه تاثیر می گذارد؟

فیلترهای قهوه بر طعم قهوه تأثیر می گذارند، اما نه به گونه ای که برای همه آشکار باشد. کیفیت و شکل فیلتر هر دو در طعم و مزه نقش دارند. اگر جزو افرادی با سلیقه خاص هستید، باید کیفیت فیلتر را بر قیمت پایین آن ترجیح دهید.

آیا فیلترهای قهوه خراب می شوند؟

فیلترها معمولاً دارای تاریخ انقضا نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *