هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

خطر انقراض اکثر گونه های وحشی قهوه، از جمله عربیکا

blank

blank

قهوه جنگلی خشک شده طبیعی عکس توسط Emily Garthwaite از یونیون Hand-Roasted Coffee، توسط کیو.

برای اولین بار قهوه  وحشی عربیکا به عنوان یک گونه در معرض خطر طبقه بندی شد. تحقیقات جدید نشان می دهد که 60 درصد از گونه های وحشی قهوه در حال حاضر در معرض خطر انقراض قرار دارند که با گذر زمان می تواند  برای عرضه محلی و جهانی این محصول تهدید مهمی بشمار می آید.

نتایج حاصل از جدیدترین مطالعات انجام شده توسط دانشمندان باغ‌های گیاه‌شناسی سلطنتی بریتانیا، کیو،  که در دومقاله منتشر شده نشان می دهد که احتمال انقراض اکثر گونه های وحشی قهوه در جهان به طور فزآینده   ای افزایش یافته است (اولین مقاله، چاپ شده در  Science Advances) و همچنین براساسی تحقیقات انجام شده در اتیوپی تغییرات آب و هوایی تهدیدی برای گونه های قهوه عربیکا (دومین مقاله،  in Global Change Biology) بشمار می آید. مجموع این مقالات دورنمای  نه چندان روشنی  را برای آینده گونه های وحشی قهوه  ارائه می‌دهند، که در آن نمونه های ژنتیکی در دسترس دانشمندان و پرورش‌دهندگان ممکن است در دهه‌های آینده به شدت کاهش یابد.

دکتر آرون دیویس، محقق اصلی هر دو مقاله، به Daily Coffee News از لندن گفت: هر ده برای ما اهمیت دارد و از نظر پایداری، این یک دیدگاه بسیار بلند مدت است. او گفت: “اگر ما از امروز شروع به انجام کاری نکنیم، ممکن است خیلی دیر شده باشد.”

blank

دانه‌های قهوه در معرض تهدید آمبونگو (سمت چپ) و عربیکا (راست) در ماداگاسکار. عکس از کیو.

60 درصد گونه ها در خطر انقراض

محققان تخمین می زنند که 124 گونه قهوه در طبیعت وجود دارد. این عدد قابل توجهی است، با توجه به اینکه تنها دو مورد Coffea Arabica (که معمولاً به عنوان عربیکا شناخته می شود) و Coffea Canephora (روبوستا) به طور گسترده برای تولید تجاری استفاده می شود: از این گونه‌های قهوه – که بیشتر آن‌ها از جنگل‌های زادگاه ژنتیکی عربیکا (اتیوپی، سایر بخش‌های آفریقا و ماداگاسکار می‌آیند)هستند درحال حاضر حدود 60 درصد این گونه ها به دلیل جنگل‌زدایی، گسترش و شدت پاتوژن ها و آفات قارچی، تغییرات آب و هوایی بر طبق استانداردهای IUCN در فهرست قرمز  و در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده‌اند.

دیویس خاطرنشان کرد بنظر می رسد حفاظت از گونه های وحشی قهوه توسط برخی افراد که در این صنعت فعال هستند مقوله ای است که مورد توجه قرار نگرفته و امروزه تنها با کشت تجاری دوگونه عربیکا و روبوستا کل قهوه جهان تامین می شود اما این تجارت با توجه به تغییرات آب و هوایی و سلیقه مصرف کنندگان  از نظر اقتصادی شکننده بنظر می آید.

blank

قهوه در حال رشد در جنگل هارنا در اتیوپی. دکتر آرون دیویس و تکان گونفا عکس از کیو.

همچنین می توان این مسئله  نگران کننده را زمانی که با پرورش دهندگان قهوه صحبت می کنید احساس کنید. دیویس به DCN گفت: دسترسی به گونه های ژنتیکی به طور فزاینده ای دشوار شده است “در حال حاضر، اگر گزینه های خود را به عربیکا و روبوستا محدود کنید، آینده خود را محدود کرده ایم.”

براساس تخمین های انجام شده علی‌رغم این واقعیت که تجارت و مصرف این محصول بسیار گسترده است، در بخش کشاورزی تحقیقات برروی کشاورزی پایدار و حفاظت از گونه ها قهوه تقریباً 20 تا 30 سال از سایر بخش‌ عقب است. دکتر Eimear Nic Lughadha، یکی از مدیران ارشد تحقیقاتی Kew، گفت که تخمین جهانی برای خطر انقراض برای همه انواع گیاهان 22 درصد است، در حالی که خطر انقراض برای گونه های وحشی  قهوه 60 درصد است.

blank

قهوه Namoroko (در خطر انقراض) (Coffea namorokensis) در غرب ماداگاسکار. عکس آرون دیویس، با حسن نیت از کیو.

گزارش های حاصل از مطالعات Nic Lughadha  نشان می دهد که “برخی از گونه های قهوه ارزیابی شده بیش از 100 سال است که در طبیعت دیده نشده اند و ممکن است برخی از آنها منقرض شده باشند. محققان امیدوار هستند که داده‌های جدید بتوانند منجر به اقدامات مناسب برای حفظ گونه هایی در الویت را جهت تولید پایدار در آینده شود. بطور مثال حفاظت محلی از جنگل‌ها در اتیوپی، ماداگاسکار یا سایر مکان‌هایی که قهوه وحشی رشد می‌کند، می تواند یکی از بخش‌های اصلی پازل حفاظت از قهوه است، با این حال دیویس می‌گوید که امکاناتی مانند بانک‌ بذر یا مجموعه‌های گیاهی نیز می تواند بسیار موثر واقع شود.

blankقهوه آمبونگو (در خطر انقراض) (Coffea ambongensis)، در غرب ماداگاسکار. عکس از KEW.

براساس یافته های این محققان اقدامات حفاظتی در طبیعت کافی نیست. دیویس گفت:یافتن تنوع های ژنتیکی گوناگون در طبیعت بسیار دشوار  و تقریبا غیر ممکن است و همچنین نگهداری از این مجموعه بسیار پرهزینه می باشد.

 گونه عربیکای وحشی در معرض تهدید

براساس نتایج حاصل از تحقیقات کیو که با همکاری محققان اتیوپیایی انجام شده است برای اولین بار طی ارزیابی های انجام شده  بصورت رسمی خطر  انقراض قهوه عربیکا گوشزد شده است.

محققان تخمین می زنند که تنها بر اساس تغییرات آب و هوایی، جمعیت طبیعی  قهوه عربیکا تا سال 2088، 50 درصد یا بیشتر کاهش می یابد.دکتر جاستین موت، رئیس تجزیه و تحلیل داده های محیطی در کیو و یکی از نویسندگان مقاله گفت: ارزیابی اولیه ما از قهوه عربیکا نشان داد که در طبیعت با خطر انقراض مواجه نیست. با این حال، پس از فاکتورگیری در تغییرات اقلیمی، دو دسته به سمت بالا حرکت کرد تا به گونه‌ای در حال انقراض تبدیل شد. این یافته‌ها بسیار مهم هستند زیرا نشان می‌دهند که اگر تغییرات آب و هوایی را در نظر بگیریم، خطر انقراض بسیاری از گونه‌های دیگر قهوه  نیز وجود دارد.

blank

دکتر جاستین موت، دانشمند کیو، از فناوری پهپاد برای اندازه گیری تولید قهوه در جنوب غربی اتیوپی استفاده می کند. عکس از کیو.

این تحقیق به دنبال تحقیقات دیگری به رهبری کیو در مورد قهوه عربیکا در دهه های گذشته  انجام شده است به همان اندازه نگران کننده است. در سال 2012، محققان کیو و اتیوپیایی اولین نگاهی به چشم انداز بلندمدت عربیکا وحشی ارائه کردند و نشان دادند که ممکن است تا سال 2080 به انقراض نزدیک شود. در سال 2017، این گروه از محققان دریافتند که 60 درصد از زمین هایی که برای تولید قهوه  در اتیوپی زیر کشت می رود ممکن است به دلیل تغییرات آب و هوایی تا پایان قرن نامناسب شود.

دکتر Tadesse Woldermariam Gole، محقق ارشد محیط زیست، تغییرات آب و هوا و انجمن جنگل قهوه در اطلاعیه ای که توسط Kew منتشر شد، گفت: «اتیوپی خانه قهوه عربیکا است، جایی که به طور طبیعی در جنگل های بارانی مرتفع ما رشد می کند. “با توجه به اهمیت قهوه عربیکا برای اتیوپی و جهان، ما باید حداکثر تلاش خود را برای درک خطرات موجود در بقای آن در طبیعت انجام دهیم.”

blank

گل های قهوه عربیکا. عکس آرون دیویس

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *