هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

چرا گیاهان قهوه گل می دهند و چه معنایی برای تولیدکنندگان دارد؟

blank

blank
شکوفه دادن گل‌های سفید و معطر روی بوته‌های قهوه اولین قدم از یک سفر طولانی است. هنگامی که بوته های گیاه قهوه گل می دهد، کشاورزان می توانند شروع به تعیین مقدار بهره وری مقدار قهوه کنند، زیرا گره های گل دهنده متعاقباً به میوه های قهوه تبدیل می شوند. به طور موثر، هر چه تعداد گره ها و گل های بیشتری رشد کنند، کشاورز می تواند گیلاس بیشتری برداشت کند.فصل‌های شکوفه‌دهی در سراسر جهان به دلیل آب و هوا متفاوت است، اما وقوع به موقع بارندگی مرحله‌ای کلیدی در چرخه زندگی فصلی گیاه قهوه است. با این حال، افزایش دما، خشکسالی‌های غیرقابل پیش‌بینی و الگوهای بارندگی نامنظم، پیش‌بینی فصل گل‌دهی به چالشی برای تولیدکنندگان تبدیل شده است.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین گلدهی و بهره وری قهوه، با دو محقق قهوه مستقر در برزیل صحبت کردم. ادامه مطلب را بخوانید تا بفهمید چه گفته اند.همچنین ممکن است مقاله ما در مورد اینکه چگونه پیوند عربیکا به روبوستا می تواند بازده قهوه را بهبود بخشد، دوست داشته باشید.

blank

شکوفه های قهوه
درختان قهوه به طور متوسط سه تا چهار سال پس از کاشت شروع به گل دادن می کنند و مرحله گلدهی تقریباً دو تا سه ماه طول می کشد. هر جوانه گل دهنده می تواند  چهار گل داشته باشد که به صورت خوشه ای در امتداد محور (ساقه) برگ ها رشد می کنند. هنگامی که آنها شکوفا می شوند،  رایحه ای  شبیه یاس دارند. همان طور که مشخص است مرحله گلدهی از گونه ای به گونه دیگر بسیار متفاوت است. به عنوان مثال، در حالی که گیاهان عربیکا می توانند خود گرده افشانی شوند، گیاهان روبوستا برای رشد به دگر گرده افشانی متکی هستند. گل های روبوستا نیز بزرگتر هستند و در مقادیر بیشتری رشد می کنند (حدود هشت تا 20 عدد در هر محور، در مقایسه با 2 تا 12 گل برای عربیکا).
برای رشد گل ها ابتدا گیاهان به باران شدید نیاز دارند. چند هفته بعد از اولین بارندگی های فصل، جوانه های کنار درختان شروع به گل دادن می کنند. در بیشتر موارد، کارگران مزارع را در این مرحله ترک می‌کنند، زیرا گلدهی فرآیند بسیار ظریفی است و گیاهان برای رشد بهینه باید دست نخورده باقی بمانند.حدود چهار هفته بعد، بوی گل‌ها در اوج فصل گل‌دهی به قوی‌ترین عطر خود می‌رسد. این اغلب چیزی برای جشن گرفتن در میان مناطق کشاورزی در نظر گرفته می شود، زیرا فقط حدود سه روز طول می کشد تا گل ها شروع به ریختن روی زمین کنند. همچنین نشانه شروع رشد گیلاس است.برخی از زوج ها در جوامع تولید قهوه حتی در این زمان عروسی را برنامه ریزی می کنند تا زیبایی کمیاب و عطر غنی مزارع گل های سفید را به تصویر بکشند.
پس از اینکه گل ها روی زمین می افتند، یک نوک گرد کوچک به نام “برچه” از خود به جای می گذارند که سپس طی چند ماه آینده به گیلاس تبدیل می شود. سرجیو پاریراس پریرا یک محقق علمی و دکترای زراعت موسسه آگرونومیکو د کامپیناس (IAC) است. او می گوید که برچه ها منبسط می شوند تا به حداکثر اندازه برسند. این زمانی است که فرآیند رسیدن شروع می شود. میوه قهوه در بافت جدید تشکیل شده در این برچه ها تولید می شود، بنابراین خود گل ها را می توان بدون تأثیر بر رشد میوه، برداشت کرد. در برخی موارد، کشاورزان حتی از گل های قهوه برای تنوع بخشیدن به درآمد خود استفاده کرده اند، زیرا می توان از آن برای تولید چای و نوشیدنی های دیگر مانند کومبوچا استفاده کرد.

blank

چرا گلدهی یکنواخت مهم است؟
سرجیو توضیح می‌دهد: «شکوفه‌های یکنواخت به این معنی است که رسیدن یکنواخت انجام می‌شود. “این منجر به گیلاس با کیفیت بالاتر می شود.”با این حال، برای اینکه گلدهی یکنواخت رخ دهد، بارندگی باید ثابت و قابل پیش بینی باشد. در حال حاضر، الگوهای بارندگی در کشورهای تولیدکننده قهوه بیشتر به دلیل تغییرات اقلیمی، نامنظم تر می شود. دمای بالاتر به جو زمین اجازه می دهد رطوبت بیشتری را حفظ کند، که منجر به بارش شدیدتر می شود، اما این بارندگی به طور مساوی در سراسر سیاره یکسان پراکنده نمی شود.
با بارندگی های نامنظم تر، الگوهای شکوفایی نامنظم ممکن است رخ دهد. گل های درختان یا شاخه های یکسان را می توان در زمان های مختلف گرده افشانی کرد که منجر به سطوح مختلف بلوغ می شود. باران شدید یا هوای طوفانی به طور مداوم حتی می تواند به گیاه آسیب برساند.اگر تولیدکنندگان میوه های رسیده و نارس – یا سالم و آسیب دیده – در یک شاخه داشته باشند، باید آنها را در زمان های مختلف برداشت کنند. تولید کننده چاره ای جز چیدن گیلاس با دست ندارد، فرآیندی که به زمان و کار بیشتری نیاز دارد. با این حال، در برخی مناطق، چیدن دستی گیلاس قهوه مترادف با تمرکز بر کیفیت شده است، زیرا پتانسیل تضمین ثبات بهتر را دارد.
خوزه دونیزتی آلوز استاد مهندسی زراعی و فیزیولوژی گیاهی و مولکولی قهوه در دانشگاه فدرال لاوراس (UFLA) است. او به من می گوید که متأسفانه الگوهای بارندگی نامنظم و نوسانات دما در آینده به دلیل تغییرات آب و هوایی ادامه خواهد داشت و احتمالاً آسیب بیشتری خواهد داشت. درست مانند بارندگی، دما نیز یک عامل ضروری برای رشد گیاه قهوه است. براساس مطالعات دانشمندان دماهای ملایم بین 19 تا 24 درجه سانتیگراد (68 تا 75.2 درجه فارنهایت) بدون توجه به مکان مزرعه قهوه برای شروع فرآیند گلدهی عالی هستند. اما با افزایش متوسط دمای جهانی به طور پیوسته ، مرحله گلدهی ممکن است کمتر یکنواخت شود و پیش بینی آن دشوارتر شود. این امر سازماندهی برداشت را سخت تر (و متعاقباً گران تر) می کند.
هنگامی که دما برای کشاورزان برای کشت قهوه خیلی گرم می شود، اغلب با «صعود» به ارتفاعات بالاتر با محدوده دمایی پایین تر واکنش نشان می دهند، اما این نیز مجموعه ای از مشکلات خود را دارد. ارتفاعات بالاتر معمولاً به معنای زمین های شیب دار و ناهموارتر است، به این معنی که فضای کمتری برای رشد قهوه وجود دارد و برداشت آن دشوارتر می شود.

blank
آبیاری و گلدهی
به گفته سرجیو، بارش طبیعی در مقادیر کافی “شکل ترجیحی آبیاری” برای گیاهان قهوه است. نه تنها فرآیند گلدهی را آغاز می کند، بلکه به ریشه های گیاه اجازه می دهد تا مواد مغذی و مواد معدنی را از خاک جذب کند.با این حال، برای اطمینان از آبیاری و تغذیه مناسب گیاهان قهوه در طول فصل برداشت، مهم نیست که چقدر بارندگی ثابت باشد، بسیاری از کشاورزان در عوض آبیاری را انتخاب کرده‌اند.

روش های آبیاری سنتی
سیستم‌های آبی «استاندارد» که برای آبیاری قهوه استفاده می‌شوند معمولاً از یکی از سه روش زیر استفاده می‌کنند:

  • آبیاری سطحی / سیلابی: جایی که آب با استفاده از نیروی جاذبه در سطح خاک توزیع می شود (مثلاً از بالا به پایین مزرعه جاری می شود).
  • آبیاری موضعی: آب را فقط به خاک اطراف هر گیاه برسانند
    آبیاری بارانی: آبیاری محصولات با استفاده از ردیف‌هایی از آبپاش‌های برقی که در بالا یا در میان محصولات قرار می‌گیرند.
  • تنش آبی کنترل شده: در سال‌های اخیر، تولیدکنندگان قهوه شروع به آزمایش روش آبیاری جدیدتری کرده‌اند که به عنوان «تنش آبی کنترل‌شده» شناخته می‌شود.این فرآیند شامل محدود کردن آبیاری گیاهان برای ایجاد گلدهی یکنواخت تر است. محبوبیت این روش در دهه گذشته افزایش یافته است.با تعلیق آبیاری برای مدت طولانی (حداکثر دو ماه)، کشاورزان می توانند گلدهی را پس از شروع مجدد کنترل کنند. به نوبه خود، این بدان معنی است که گیلاس به شیوه ای یکنواخت تر رشد می کند، بنابراین قوام و کیفیت قهوه قابل برداشت را افزایش می دهد.بر اساس تحقیقات انجام شده توسط امبراپا،، این فرآیند آبیاری زمانی موثر است که به درستی انجام شود و می تواند از تولیدکنندگان حمایت کند تا بیشترین نتایج را از درختان خود بگیرند. مطالعات منتشر شده توسط این موسسه نشان می دهد که درختان قهوه تحت تنش آبی کنترل شده نه تنها گل می دهند و میوه را به شیوه ای یکنواخت تر رشد می دهند، “بلکه خود را در شرایط بهتری برای برداشت بعدی نشان می دهند”. شاخص بهره وری برای برخی از مزارع مور بررسی تا 15 درصد افزایش یافت.

blank

بهترین روش ها برای کشاورزی یکنواخت
در نهایت، خوزه و سرجیو هر دو به من می گویند که تضمین یک مرحله گلدهی یکنواخت امکان پذیر است، حتی از طریق بارندگی غیرقابل پیش بینی و نوسانات شدید دما. با این حال، برای تولیدکنندگان نیز مهم است که بدانند زمانی که گیاهان زودتر از آنچه باید آب (از طریق آبیاری یا بارندگی) در فصل دریافت کنند، می‌تواند احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش دهد.خوزه  می گوید: «شرایط آب و هوایی باید برای قارچ ها (مانند زنگ برگ قهوه) برای حمله به گیاهان مساعد باشد. اگر باران قبل از برنامه‌ریزی‌ برسد، احتمال بیشتری برای تحریک آن وجود دارد.» با این حال، او می‌گوید که می‌توان از قارچ‌کش‌ها برای پیشگیری از این بیماری‌ها استفاده کرد و حتی می‌توان از برخی عوامل اقلیمی برای مبارزه با آن‌ها از جمله دمای مزرعه استفاده کرد.

خوزه معتقد است که  در میان جامعه بین‌المللی علم قهوه، مراقبت شدید از تغذیه کلان و خرد، کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، و استفاده از تنظیم‌کننده‌های زیستی در حال حاضر بهترین روش‌ها برای گلدهی مولد و یکنواخت توصیه می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی کاهش الگوهای بارندگی غیرقابل پیش‌بینی و نحوه استفاده مؤثر از روش‌های آبیاری، Sérgio توصیه می‌کند از پروژه‌های رسمی کشاورزی و سازمان‌های تحقیقاتی مرتبط با قهوه در کشورتان مشاوره بگیرید. اگرچه برداشت خود ممکن است سودآورترین گام برای کشاورزان باشد، شکوفه دادن گل‌های سفید با رایحه یاسمن گیاهان قهوه نقطه عطف مهمی در چرخه تولید قهوه است. با توجه به پیامدهای تغییرات آب و هوایی که کشاورزان را مجبور به توسعه روش‌های پیشرفته‌تر آبیاری کرده است، درک رابطه بین شکوفه‌دهی یکنواخت و بهره‌وری مزرعه برای تولیدکنندگان قهوه حیاتی است.

blank

اعتبار عکس: مزرعه ایبیپورا، رناتا سیلوا

پرفکت دیلی گرند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *