هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

روند بهبود احیای جنگل های استوایی بوسیله پالپ قهوه

blank
blank

پالپ قهوه در حال تحویل به محل آزمایش در کاستاریکا.
همه تصاویر توسط ربکا کول، توسط از انجمن بوم‌شناسی بریتانیا.گرفته شده است

تحقیقات جدید نشان داده است پالپ قهوه، که یکی از محصولات جانبی ارگانیک در طی فرآیند فرآوری دانه سبز قهوه پس از برداشت به شمار می آید می‌تواند به طور تصاعدی سرعت بازیابی و احیای جنگل‌های استوایی را در مناطق جنگل‌زدایی شده افزایش دهد.

محققان انجمن اکولوژیکی بریتانیا “نتایج چشمگیری”در زمین های کشاورزی قهوه خیز کاستاریکا که یکی از کشورهای پیشرو در کشاورزی پایدار است در طول دو سال مطالعه گزارش کردند.

ربکا کول، نویسنده اصلی این مقاله، در اطلاعیه ای که پس از انتشار این مطالعه در مجله Ecological Solutions and Evidence گفت: نتایج چشمگیر بود. “منطقه ای که با لایه ضخیم خمیر پالپ پوشیده شده بود تنها طی دو سال به جنگل کوچکی تبدیل شد، در حالی که درمنطقه ی شاهد رشد علف های مرتعی غیربومی مشاهده شده بود.”

blank

 

برای این مطالعه، محققان یک لایه تقریباً 1.6 فوتی (48.7 سانتی متری) از خمیر پالپ قهوه را که از دانه‌های قهوه جدا شده بود، استفاده کردند. به گفته محققان، استفاده از خمیر پالپ برای جلوگیری از رشد علف‌های مرتعی مهاجم که بر زمین مسلط بودند، موثر است، در حالی که به گونه‌های درختان بومی اجازه می‌دهد از طریق پراکندگی طبیعی بذر افشانی کنند.
به طور خاص، پس از دوره ای دو ساله تراکم پوشش گیاهی در زمین های تحت تیمار خمیر پالپ 80 درصد و مناطق شاهد 20 درصد اندازه گیری شد. همچنین اتفاع پوشش حاصل در منطقه مورد مطالعه به چهار برابر افزایش یافت. محققان سطوح بالایی از مواد مغذی خاک از جمله کربن، نیتروژن و فسفر را در خاک تیمار شده مشاهده کردند. این یک یافته امیدوارکننده است، زیرا زمین‌های کشاورزی استوایی اغلب به شدت تخریب شده‌اند و کیفیت پایین خاک می‌تواند بازسازی جنگل‌ها را برای دهه‌ها به تأخیر بیندازد.
محققان در این مطالعه خاطرنشان کردند با وجود آنکه استفاده از پالپ قهوه در احیای جنگل های استوایی ممکن است کاربردهای فراوانی داشته باشد اما به علت محدود بودن زمان مطالعات (دو سال) نیاز به مطالعات بیشتری احساس می شود.
پالپ قهوه و سایر محصولات آلی جانبی حاصل از فرآوری قهوه پس از برداشت مدت‌هاست که بعنوان کمپوست غنی از مواد مغذی برای احیای خاک در مزارع قهوه استفاده می شوند. با این حال، تولیدکنندگان به طور کلی انگیزه ای برای سرمایه گذاری در زمینه استفاده از فرآورده های جانبی قهوه ندارند. نیکول کول نوشت: “امیدواریم مطالعه ما نقطه عطفی برای سایر محققان و صنایع باشد تا با نگاهی نو سعی در پیوند تولید و کشاورزی پایدار و کارآمد داشته باشند.

blank

زمین پوشیده با پالپ پس از سه سال

Nick Brown
Nick Brown is the editor of Daily Coffee News by Roast Magazine.

Tags: British Ecological Society, coffee waste, compost, Costa Rica, post-harvest processing, processing, pulp, Rebecca Cole, waste management

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *