هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تمپینگ قهوه چیست و چرا داشتن اطلاعاتی راجع به این فرآیند ضروری است؟

برای بسیاری از طرفداران قهوه نوشیدن یک اسپرسوی خوب بسیار لذت بخش است، اما چیزی که آنها را از تهیه یک اسپرسوی حرفه ای در خانه باز می دارد، فرآیندی به ظاهر ساده، اما بسیار فنی تمپینگ قهوه است.یکی از مهم ترین عناصری که موفقیت شما را در تهیه یک اسپرسوی لذیذ تضمین می کند: یادگیری چگونه و چقدر تمپ کردن قهوه است.
اگر تا به حال یک باریستا در حال آماده سازی اسپرسو را ،تماشا کرده باشید احتمالاً متوجه شده اید که آنها قهوه را با ابزار کوچکی که به نظر چیزی شبیه استامپر است فشار می دهند که به این وسیله تمپر می گویند. در ادامه بیشتر در مورد تمپینگ قهوه و نحوه انجام آن در خانه توضیح خواهیم داد.

تمپینگ قهوه چیست؟

دستگاه‌های اسپرسوساز برای استخراج عصاره حاصل از  قهوه  آسیاب شده بر فشار متکی هستند که این فشار ناشی از آب تحت فشاری دستگاه و مقاومت حاصل از قهوه های متراکم شده درون پرتافیلتر دستگاه اسپرسو شما است. بجهت متراکم سازی قهوه های آسیاب شده درون پرتافیلتر دستگاه اسپرسوساز، از تمپر استفاده می شود.
تمپر، قهوه های آسیاب شده را فشرده کرده تا حجمش کم و متراکم شوند قهوه های فشرده شده پس از شروع فرآیند دم کردن، با آب تماس پیدا می کند.
در واقع بطور دقیق نمی توان گفت که یک مدل از تمپر بهتر از مدل دیگری است، بنابراین از هر چیزی که همراه اسپرسوسازتان است استفاده کنید – تمپ کردن بیشتر به تکنیک مربوط می شود تا ابزار.
blank

 

 

چرا تمپینگ قهوه در اسپرسوضروری است؟

بین فیلتر اسپرسوساز و محل خروج آب از دستگاه باید فضای کمی وجود داشته باشد. اگر قهوه‌های آسیاب شده خود را متراکم نکنید، فضای کافی و بهینه جهت اشباع آب در قهوه آسیاب شده وجود نخواهد داشت. از این رو مهم ترین دلیل برای تمپ کردن، کمک به آب در استخراج طعم های قهوه است. تمپ کردن که در حقیقت فشرده سازی قهوه است، آب از میان ذرات آسیاب شده قهوه عبور کرده و بسیاری از مواد تشکیل دهنده قهوه را در خود حل می کند.در صورتی که تمپینگ به درستی انجام نشود سبب، «کانال سازی » در پرتافیلتر می شود و در نتیجه بر طعم قهوه موثر است که موجب ایجاد یک شات قهوه با اسیدیته نامطبوع و/یا تلخ می شود. کانالینگ توسط دانیل هرینگتون در راهنمای قهوه اسپرسو به این صورت توصیف شده است: «…اثر نامطلوب عبور آب داغ و تحت فشار دستگاه اسپرسوساز که خیلی سریع از برخی قسمت‌های قهوه برشته شده و آسیاب شده در پورتافیلتر عبور می‌کند – در حالی که به اندازه کافی از قسمت‌های دیگر عبور نمی‌کند.
با در نظر گرفتن این موضوع، این سوال مطرح می شود که چگونه می توان از کانال سازی جلوگیری کرد؟ ما اصول اولیه توزیع و تمپینگ را مرور خواهیم کرد که شامل چند نکته و ترفند می‌شود.با تمپ یکنواخت و صاف، می توانیم مطمئن شویم که عصاره قهوه های پرتافیلتربه طور یکنواخت استخراج شده اند. چند ضربه سبک به کناره پورتافیلتر کمک می کند تا مطمئن شوید که بستر قهوه یکنواخت در سرتاسر پورتافیلتر پخش شده است. پس از آن با کمک تمپر و ایجاد فشار یکنواخت بر روی قهوه موجود در پرتافیلتر استخراج صحیح عصاره قهوه در حین فرآیند عصاره گیری انجام می شود.

blank

تمپ صحیح قهوه  بستری یکنواخت و بدون ترک و شکاف ایجاد می کند، که این بستر مقاومت یکنواختی در برابر نیروی قابل توجه آب تحت فشار دستگاه اسپرسوساز، برای استخراج یکنواخت از خود نشان می دهد.
فیلتر پورتافیلتر خود را محکم و همسطح روی سطح یا پایه نگه دارید (مهم است که سبد پرتافیلتر صاف باشد و دست شما در حال تمپ کردن به صورت زاویه دار نباشید). تمپر خود را طوری بگیرید که نیرویی سبک و یکنواخت به سطح قهوه وارد کنید. از کناره های انگشت شست و سبابه خود برای اندازه گیری اینکه آیا تمپر با لبه سبد همسطح است یا خیر، استفاده کنید. میزان فشار تقریباً به اندازه ثبات و توانایی شما برای حفظ سطح .ثابت و یکنواخت در پرتافیلتر است – نیازی به فشار بیش از حد نیست – راحت و محکم این کار را انجام دهید.

blank

برخی از باریستاها سپس با چرخاندن ملایم تمپر، سطح قهوه تمپ شده را جلا می دهند – یک موضوع سَبک این افراد در کار است، نه یک ضرورت. قهوه های آسیاب شده که در لبه و اطراف پرتافیلتر را پاک کنید با این روش، قهوه شما به درستی تمپ شده است و آماده عصاره گیری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *